De Qi-klinken © 2014

För ytterligare information eller tidsbokning, varmt välkommen att ringa 0733-963408.

De Qi-kliniken

Viktoriagatan 24
411 25 Göteborg

chris.de-qi@comhem.se

(ej för tidsbokning, ring i stället 0733-963408)

Gilla De Qi-kliniken och dela med dina vänner på facebook

Medicinsk laser - Vad är laserljus?

Laserljuset är en fotonisk energi, en elektromagnetisk strålning som i tillräcklig mängd har förmågan att höja elektronernas energinivå, i de atomer som träffas av ljuset.

När dessa elektroner återgår till sitt normala energitillstånd frigörs energi i vävnadens celler. Energin startar fotokemiska processer som i sin tur ger biologiska effekter. Med andra ord ger man vid laserbehandling energi till kroppens egna system för behandling och läkning av en akut eller kronisk skada eller inflammation. Laserljuset penetrerar inte ben utan går som längst till benhinnan.

Biologiska effekter

Här följer en kortfattad version av de viktigaste effekterna på kroppens celler:

• Antiinflammatorisk effekt
  • Ökning av blodcirkulationen genom vasodilitation samt en prostaglandinhämning
  • Analgetisk effekt
  • Höjer perceptionströskeln hos de sensoriska nerverna
  • Höjer endorfinhalten
  • Immunförsvaret stimuleras bl a genom utsöndring av Interferon

Laserakupunktur

En patient som behandlas med akupunktur och har låg energinivå brukar hos mig få en kombinationsbehandling med laser på utvalda akupunkturpunkter. D v s att patienten får energi utifrån.

Patienter som är mycket "nålrädda" kan med fördel behandlas med medicinsk laser på aktuella akupunkturpunkter.

Traditionell Kinesisk Medicin (TCM)

lär ut att vi har meridianer/ energibanor längs vilka vår livsenergi strömmar. Liv är rörelse och qi (livsenergi) ska ständigt flöda.

Blockeras energin av någon orsak uppstår värk/smärta.

TCM har också en helhetssyn mellan kropp & själ. Strävan är att det ska råda en inre såväl som en yttre balans. En optimal sådan är då vi är fullkomligt friska och mår bra.

Mer om övriga behandlingar - akupunktur, koppning, massage, ansiktsakupunktur, medicinsk qigong, idrottsakupunktur, kvinnoåkommor och örtmedicin

Klicka här för att läsa rekommendationer från nöjda patienter.