De Qi-klinken © 2014

För ytterligare information eller tidsbokning, varmt välkommen att ringa 0733-963408.

De Qi-kliniken

Viktoriagatan 24
411 25 Göteborg

chris.de-qi@comhem.se

(ej för tidsbokning, ring i stället 0733-963408)

Gilla De Qi-kliniken och dela med dina vänner på facebook

Idrottsmedicinsk akupunktur

Idrottsmedicinsk akupunktur är en annan typ av behandling som använder nålar och principer från Traditionell Kinesisk Medicin (TCM), men förenar västerländsk kunnande gällande anatomi och fysiologi för att välja punkterna.

Behandlingen baseras på en konventionell sammansättning: palpation,mätning av rörelseomfång,ortopediska och neurologiska tester.

Stimuleringen gör att: musklerna förlängs,strukturen normaliseras liksom funktionen av det lokala liksom distala området via nervsystemet.

Idrottmedicinsk akupunktur skapar kontrollerade vävnadsskador då kroppens läkande källa av bioenergi strömmar igenom skadan. På detta sätt lämnar vävnadsskadan ifrån sig läkande faktorer vilka kan stödja läkeprocessen och stärka svag/skadad vävnad. I tillägg produceras endorfiner vilka kan underlätta läkning och reducera smärta.

• Skräddarsydda träningsprogram samt stretchingprogram ingår

Traditionell Kinesisk Medicin (TCM)

lär ut att vi har meridianer/ energibanor längs vilka vår livsenergi strömmar. Liv är rörelse och qi (livsenergi) ska ständigt flöda.

Blockeras energin av någon orsak uppstår värk/smärta.

TCM har också en helhetssyn mellan kropp & själ. Strävan är att det ska råda en inre såväl som en yttre balans. En optimal sådan är då vi är fullkomligt friska och mår bra.

Mer om övriga behandlingar - akupunktur, koppning, medicinsk laser, ansiktsakupunktur, kvinnoåkommor, medicinsk qigong, massage och örtmedicin.

Klicka här för att läsa rekommendationer från nöjda patienter.